Arusha, Erityisesti!
Projektin taustaa
Hankkeen päätavoitteena on turvata haavoittuvimmassa asemassa olevien, erityisesti vammaisten lasten (CWD), oikeus koulutukseen, parantaen siten heidän mahdollisuuksiaan jatko-opintoihin, työllistymiseen ja arvokkaaseen elämään. Lisäksi olemme ABILIS-säätiön rahoituksella palkanneet 5 tulkkia kuurojen oppilaiden kouluihin. Hankkeen aikana pyritään edistämään vammaisten lasten ja nuorten osallistumista yhteiskunnalliseen keskusteluun ja vaikuttamistyöhön.
Vain pieni osa vammaisista lapsista pääsee kouluun, ja tytöt ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Siksi on tärkeää kouluttaa sekä vammaisia lapsia että heidän vanhempiaan ja muita sidosryhmiä heidän oikeudestaan koulutukseen. Hankkeen tavoitteena on myös vaikuttaa päättäjiin, jotta vammaisille lapsille ja nuorille tarjottaisiin paremmat koulutusmahdollisuudet.
Tansaniassa toisen asteen koulutus toteutetaan englanniksi, ja suurin osa opettajista ei osaa eikä käytä viittomakieltä opetuksessaan. Tämä tekee oppituntien seuraamisesta ja oppimisesta erittäin haastavaa kuuroille oppilaille, mikä usein johtaa heikkoihin oppimistuloksiin ja korkeaan keskeyttämisasteeseen. Viittomakielen tulkit ovat välttämättömiä, jotta kuurot oppijat voivat osallistua täysipainoisesti koulutukseen.
Opettajakoulutuksen avulla opettajat saavat paremman ymmärryksen vammaisten henkilöiden oppimisprosesseista, mikä mahdollistaa monimuotoisten oppijoiden tarpeiden huomioimisen opetuksessa. Korkealaatuisten ja saavutettavien oppimateriaalien tuottaminen tukee erityisoppijoiden yksilöllistä opetusta.
Hankkeen tarjoama koulutus kehittää oppilaiden digitaalisia ja oppimiseen liittyviä taitoja, mahdollistaen tehokkaamman ja itsenäisemmän oppimisen sekä osallistumisen nykyaikaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Parannettu infrastruktuuri ja digitaalinen teknologia, kuten näkö- ja kuulovammaisille tarkoitetut apuvälineet, tekevät koulutuksesta saavutettavampaa eri tavoin vammaisille oppilaille.
Tärkeä osa hankkeen toimintaa on seksuaaliterveyskasvatus ja tietoisuuden lisääminen kehon koskemattomuuden oikeudesta, erityisesti tyttöjen, mutta myös poikien osalta.
Mentorikoulutus käynnistyi innostuneissa tunnelmissa
Maanantaina 10. maaliskuuta 2025 käynnistyi uusi mentorikoulutus, joka kokosi yhteen 14 motivoitunutta opettajaa kolmesta eri koulusta. Tämä joukko muodostaa monimuotoisen ja osaavan ryhmän, jonka yhteisenä tavoitteena on kehittää erityisopetuksen käytäntöjä ja vahvistaa osaamista omissa kouluissaan. Mukana on myös yksi heikkonäköinen kuuro opettaja, jonka osallistuminen tuo tärkeän näkökulman saavutettavuuden ja inkluusion kysymyksiin.






Ensimmäisten koulutusviikkojen aikana käsiteltiin muun muassa digiteknologian
perusvalmiuksia, mentoroinnin merkitystä ja käytäntöjä sekä konkreettisia esimerkkejä
siitä, miten digitaalisia ratkaisuja voidaan hyödyntää vammaisten oppijoiden
opetuksessa. Näissä keskusteluissa ja harjoituksissa avautui näkymiä arjen haasteisiin
ja mahdollisuuksiin.
Mentorikoulutus jatkuu intensiivijakson jälkeen verkkokoulutuksena. Tapaamiset
toteutetaan Zoomin välityksellä noin kahden tunnin mittaisina sessioina, joko koko
ryhmän kesken tai pienemmissä, teemakohtaisissa ryhmissä. Tämä mahdollistaa
rauhallisemman etenemistahdin ja syvällisemmän reflektion.
Olemme iloisia ja kiitollisia saadessamme tehdä tätä tärkeää työtä yhdessä osaavien
opettajien kanssa. Mentorikoulutus on vasta alussa, mutta jo nyt näkyvissä on paljon
toivoa, sitoutumista ja halua kehittää opetusta entistä yhdenvertaisemmaksi.
Projektipäivitykset
ODOTETUT TULOKSET
Parempi koulutuksen
saavutettavuus
saavutettavuus
Useammat vammaiset lapset, erityisesti tytöt, saavat mahdollisuuden koulunkäyntiin vaikuttamistyön avulla, joka kohdistuu päättäjiin, vanhempiin ja muihin sidosryhmiin.
Parantunut opetuksen
tuki
tuki
Inklusiivisen opetuksen menetelmiin, kuten viittomakieleen, koulutetut opettajat pystyvät paremmin tukemaan monimuotoisia oppijoita, mikä vähentää koulunkäynnin keskeyttämistä ja parantaa vammaisten oppilaiden oppimistuloksia.
Kehittyneet digitaaliset ja oppimistaidot
Koulutus ja digitaalisten työkalujen integrointi auttavat vammaisia oppilaita oppimaan itsenäisesti ja osallistumaan aktiivisemmin koulutukseen, työelämään ja yhteiskuntaan.
Parempaa tietoisuutta
oikeuksista
oikeuksista
Vammaiset lapset ja nuoret sekä heidän perheensä ja yhteisönsä saavat enemmän tietoa koulutusoikeuksistaan ja kehon koskemattomuudesta, mikä edistää heidän vaikuttamistyötään ja osallistumistaan yhteiskunnallisiin keskusteluihin.
Parannetut oppimateriaalit ja infrastruktuuri
Saavutettavien ja laadukkaiden oppimateriaalien sekä apuvälineiden kehittäminen parantaa oppimiskokemusta näkö-, kuulo- ja muista vammoista kärsiville oppilaille.
Vahvempi vaikutus koulutuspoliittisiin päätöksiin
Hanke edistää yhdenvertaisia koulutusmahdollisuuksia vammaisille lapsille ja nuorille, vaikuttaen koulutusjärjestelmän rakenteellisiin muutoksiin ja edistäen inklusiivista koulutusta Tansaniassa.